söndag 3 november 2013

Test att låtsas tjäna mindre pengar

Jag har nu under flera år noga dokumenterat mina utgifter i en ganska detaljerad struktur i ett kalkylark. Ibland har jag använt Excel och ibland har jag använt Open Office Calc.

Därmed har jag fått koll på vad jag lägger mina pengar på och kan styra hur jag lägger mina utgifter på ett helt annat sätt, genom att jag är medveten och vet hur jag agerar när det gäller pengarna.

Att få koll är första steget, men nu vill jag utmana mig själv lite ytterligare i konsten att ta vara på mina pengar och tänker prova på hur det är att tjäna mindre pengar genom att jag tänker "låtsas tjäna mindre pengar".

Tjäna pengar

Jag tänker låtsas tjäna den summa som motsvarar det jag lägger på följande utgifts-kategorier:

  • boende
  • mat
  • försäkringar
  • transport
  • fackföreningsavgift


Utöver det lägger jag på en övrig summa då vissa övriga utgifter alltid förekommer.

Sedan ska jag se om jag genom detta förhållningssätt kan spara mer pengar än jag normalt sett gör.

Jag kommer börja när novemberlönen kommer och sedan testa i åtminstone tre månader.

Kalkylark Open Office Calc

Del av det kalkylark jag använder för att bokföra mina utgifter









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar