måndag 25 november 2013

Test att tidsredovisa min privata tid

För ett tag sedan var jag delaktig i  en diskussion om temat tid på Facebook och blev lite inspirerad till att få lite mer koll på min egen tid.

Tiden kan springa iväg, tiden kan stå stilla, tiden kan gå vääldigt långsamt och poff så kan tiden ha gått fort som sjutton, en hel höst eller vår eller sommar är till ända.

Då kan det vara spännande att veta vad som har skett under tiden.

  • Vad har jag gjort av min tid?
  • Har jag lagt tid på det jag vill? 
  • Har jag haft tid till eftertanke? 
  • Tycker jag att tiden bara försvinner utan att jag vet vad jag har gjort?

Ja, eftersom jag ganska ofta kan hamna framför datorn och titta på någon sida på Internet, blogga, skriva meddelanden på Facebook, läsa ett inlägg, kolla en artikel från någon sida, redigera foton och kanske publicera något av dessa, sitta och greja med ett Excelark och granska utgifter m.m. så kom jag på att - varför inte skapa ett elektroniskt system för privat tidsredovisning.

Jag har därför nu skapat mig ett "litet system" i Excel där jag registrerar tid på aktiviteter för privatlivet.
Det finns en svårighet, vilket jag kände till när jag gjorde detta. Det är förstås att fylla i arket regelbundet. 

Men, det är ett intressant sätt att se vad jag gör.
Och det går att summera ihop aktiviteter i efterhand genom att t.ex. kolla i min kalender vad jag har gjort.
Exempel på kategorier jag har i arket:
Fysisk träning
Mental träning
Social tid med familj
Social tid med vänner
Social tid med sambo
Städning och sånt
Morgon/Kvällsrutin
Restid
Tid på Internet
Fotografering

Här är från början av mitt ark där jag valt att ha kategorier inom fysisk och mental hälsa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar